Uusien nikotiinituotteiden kehittely ja markkinointi vaikeuttavat tupakkalain valvontaa

Valviran lakimies Reija Kauppi on huolissaan uuden sukupolven nikotiinikäytöstä, jota selittänee uusien tuotteiden kehittely ja kiivas markkinointi. Viime vuosina ilmoitukset ja havainnot lainvastaisesta markkinoinnista ovat lisääntyneet Valvirassa.

”Tupakkalainsäädäntö perustuu erilaisten tuotteiden tarkkarajaiseen määrittelyyn, ja erilaisia tuotteita koskee eri sääntely. Lainsäädäntö ja tupakkateollisuus käyvätkin jatkuvaa kilpajuoksua sääntelyn kiristämisen ja tuotekehittelyn välillä”, Kauppi kirjoittaa blogissaan.

Kaupin mukaan valvontaa haastaa myös tuotteiden monipuolisuus – sähkösavukkeet voivat vaihdella uudelleentäytettävistä tai kertakäyttöisistä malleista, jotka saattavat olla ladattavia. Lisäksi niitä voidaan käyttää nikotiinilla tai ilman, nestesäiliöllä tai patruunalla.

Myös nikotiinipusseja koskeva sääntely on Kaupin mukaan ollut jo vuosia epäselvässä tilanteessa. Tällä hetkellä sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan tupakkalain muutosta, jolla sääntelyä selkeytetään.

Sähkösavukkeiden käyttö erityisesti nuorten keskuudessa on kaksinkertaistunut vuodesta 2021 vuoteen 2023. Havaintoja käyttökokeilujen lisääntymisestä on tehty jopa ala-asteikäisten lasten keskuudessa.

Markkinointia erityisesti sosiaalisessa mediassa

Kauppi uskoo, että käytön lisääntymistä selittänee kiivas tuotekehittely ja markkinointi.

”Tuotteiden trendikäs ulkonäkö väreineen, muotoineen ja kuvioineen on suunniteltu vetoamaan lapsiin ja nuoriin. Perinteisten sähkösavukkeiden rinnalle on noussut sähkösavukkeita muistuttavien laitteiden ja makunesteiden käytön lisääntyminen. Kyseessä on huolestuttavasti leviävä trendi-ilmiö”, hän kirjoittaa.

Viime vuosina ilmoitukset ja havainnot lainvastaisesta markkinoinnista ovat Valvirassa lisääntyneet. Markkinointia toteutetaan erityisesti nuorten suosimilla sosiaalisen median alustoilla, ja mainoskasvoina hyödynnetään tunnettuja some-vaikuttajia ja julkisuuden henkilöitä. Tämä luo lapsille ja nuorille vääristyneitä mielikuvia ja antaa harhaanjohtavaa tietoa tuotteiden haitallisuudesta. Markkinoinnissa törmätään myös erilaisiin tuotteiden ekologisuuteen ja terveellisyyteen liittyviin harhaanjohtaviin väitteisiin.

Lapsia ja nuoria suojeltava nikotiinituotteilta

Tupakkalain tavoitteena on, että väestöstä enintään viisi prosenttia käyttäisi tupakka- tai nikotiinituotteita vuonna 2030. Kaupin mukaan nyt on korkea aika ottaa loppukiri tupakkalain tavoitteen saavuttamiseksi. Se vaatii panostusta myös uusien nikotiinituotteiden käytön ehkäisyyn.

Maailman terveysjärjestö (WHO) on tuonut vastikään esiin erityishuolen lasten ja nuorten suojelemiseksi tupakkalain alaisilta tuotteilta. Myös Suomen on osallistuttava suojelemiseen kaikin keinoin.

”Tupakka- ja nikotiinituotteet eivät ole tavanomaisia kulutushyödykkeitä, saati terveystuotteita, vaan ne ovat terveydelle haitallisia. Erityisesti nuorten ja lasten lisääntyneellä käytöllä on jo nyt havaittavissa laajoja ja monialaisia haittavaikutuksia, eikä kaikkea voida vielä edes ennustaa.”

Lähde
Valvira (26.3.2024): Mitä tapahtuu tupakka- ja nikotiinitoimialan valvonnassa vuonna 2024?