Tupakka- ja nikotiiniteollisuus kohdistaa markkinointiaan naisiin

Tupakka- ja nikotiiniteollisuus tavoittelee asiakkaikseen naisia ja tyttöjä. Maailman terveysjärjestön (WHO) Euroopan alueella naisten tupakointi on yli kaksinkertainen maailmanlaajuiseen keskiarvoon verrattuna.

WHO:n julkaiseman raportin mukaan Euroopan alueella tupakoi noin 65 miljoonaa naista, mikä on 40 prosenttia kaikista maailman tupakoivista naisista. Lisäksi naisten tupakointi vähenee paljon hitaammin kuin muilla alueilla.

Suomessa vuonna 2022 päivittäin tupakka- tai nikotiinituotteita käytti yli 20-vuotiaista naisista 11 prosenttia. Vastaavasti 14–20-vuotiaista tytöistä tupakoi neljä prosenttia vuonna 2023.

Tupakkapuitesopimus velvoittaa suojelemaan myös naisia ja tyttöjä tupakalta

Tupakkateollisuus on hyödyntänyt mainoksissaan jo yli vuosisadan ajan naisia ja tyttöjä vetoavia markkinointikeinoja. Tupakka on mainostettu muun muassa itsenäisyyden, nykyaikaisuuden ja glamourin symboleina, stressin lievittäjinä ja painonhallinnan keinona.

Tupakkamarkkinoinnin rajoitukset voivat olla erityisen tärkeitä naisille kohdistetun markkinoinnin vähentämisessä. WHO:n tupakkapuitesopimus FCTC:n (Framework Convention on Tobacco Control) artikla 13 kieltää tupakan mainonnan, myynninedistämisen ja sponsoroinnin. Lisäksi sopimuksen artiklassa 5.3 velvoitetaan sopimusosapuolia suojelemaan kansanterveyttä ja sitä tukevaa tupakkapolitiikkaa tupakkateollisuuden intresseiltä.

Suomi on sitoutunut tupakkapuitesopimukseen.

Lähteet
Finlex: 27/2005
Health Policy Watch (16.1.2024): Tobacco Use in European Women is Double the Global Average and Decreasing Slowest
Suomen ASH: Sukupuoli
THL: Kouluterveyskysely 2023 (pdf)
THL: Tupakkatilasto 2022 (pdf)
Tobacco Atlas (7.4.2020): Tobacco Industry Targets Women and Girls as Next Generation of Smokers