fbpx

”Nuoret hakevat tietoa nikotiinituotteista”

SAVUTTOMUUDEN ASIALLA 6.4.2020

Terveystiedon opetuksessa nuoria kannustetaan tiedonhakuun, mutta samalla nikotiinituotteisiin liittyviä myyttejä pitää purkaa. Aikuisten asenteilla on suuri merkitys, kertoo liikunnan ja terveystiedon opettaja Heidi Rautajoki.

Millaista on koulujen tupakkavalitus nykyään?

”Nuorten omaa vastuuta korostavaa. Arvokeskustelua käydään paljon”, luonnehtii liikunnan ja terveystiedon opettaja Heidi Rautajoki. Hän on Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry:n hallituksen jäsen ja toiminut opettajana 11 vuotta.

Nuoria haastetaan ottamaan vastuuta omista valinnoista.

Rautajoen mukaan nuoria kannustetaan hakemaan tietoa, nuorten omia näkemyksiä kysytään ja heitä haastetaan ottamaan vastuuta terveysvalinnoista. Samalla tupakka- ja nikotiinituotteiden haitoista kerrotaan opetuksessa selkeästi ja faktoina.

Eikä siinä vielä kaikki.

”Opetuksessa tuodaan myös rehellisesti esille, miksi ihmiset käyttävät tupakkatuotteita. Puhumme esimerkiksi siitä, että nikotiinin vaikutus koetaan rentouttavaksi. Pohdimme yhdessä, millaisia muita rentoutumisen keinoja voisi sen sijaan käyttää.”

Myytit nurin keskustelemalla

Rautajoki toteaa, että nuorilla on yleisesti ottaen runsaasti tietoa nikotiinituotteista. He lukevat paljon ja heillä on käsitys aiheesta. Käsitys ei kuitenkaan aina ole oikea. Esimerkiksi nuuskan käytön yleisyydestä ja nikotiinin haitoista ei välttämättä tiedetä.

”Jos kerron oppilaille yhdestä näkökulmasta, heillä on kahdeksan muuta taustalla.”

Lähdekritiikki on oppilailla vaihtelevan tasoista.

Siksi nikotiinituotteisiin liittyvien myyttien kumoaminen on tärkeää. Nuoret hakevat tietoa netistä ja sosiaalisesta mediasta, mutta eivät välttämättä osaa arvioida lähteiden motiiveja.

”Nuorilla ymmärrys yhteiskunnan rakenteista on vähäistä. He eivät välttämättä tiedä, mitkä tahot ovat luotettavia ja puolueettomia tiedonjakajia. Lähdekritiikki on oppilailla vaihtelevan tasoista. ”

Tupakoivat oppilaat ovat harvassa

Rautajoki työskentelee 550 oppilaan koulussa, mutta on nähnyt ainoastaan kahden oppilaan tupakoivan.

”Oppilaiden asenteet tupakointiin ovat hyvin kielteisiä. He eivät näe siinä mitään järkeä.”

Edes nuuskan käyttöä Rautajoki ei ole koulussaan kovin paljon havainnut mutta tietää, että monissa kouluissa käyttö on selvästi näkyvillä.

”Tutkimusten perusteella nuorten nuuskan käyttö on lisääntynyt. Toisaalta tupakointia ja nuuskaamista myös piilotellaan aiempaa enemmän. Jos vanhemmat ja opettajat eivät ole tietoisia asiasta, käytön ehkäisy on vaikeaa.”

Aikuisten asenteilla on väliä

Rautajoen mukaan oppilaat vähättelevät nuuskan haitallisuutta, eikä heillä ole käsitystä nuuskan nikotiinimääristä. Edes nikotiinin addiktoiva vaikutus ei ole kaikkien tiedossa, puhumattakaan nuuskan vaikutuksista urheilusuorituksiin. Nuuskan käyttö lisää riskiä esimerkiksi urheiluvammoihin ja hidastaa niiden parantumista.

On tärkeää, etteivät urheilijaesikuvat käytä nuuskaa.

Rautajoen mielestä urheiluseuroilla ja valmentajilla on vastuu puuttua nuorten nuuskan käyttöön. On myös tärkeää, etteivät valmentajat tai urheilijaesikuvat itse käytä nuuskaa.

”Aikuisten asenteet nuuskaan vaihtelevat, vaikka kaikilta aikuisilta pitäisi tulla sama viesti. Positiivinen suhtautuminen nuuskaan vaikuttavaa nuoriin voimakkaammin kuin haitoista puhuminen.”